26 Ocak 2010 Salı

Araf

 Dört yıl önce okuyup beğendiğim Elif Şafak kitapları arasına eklediğim Araf belki de okuduktan iki yıl sonra bu şehre gelmemde etkili olmuştur. Geldikten sonra tekrar okumanın hep aklımda olduğu kitabı nihayet tekrar alıp okuyabildim. Şimdi taşlar yerine oturdu.

Boston'ı biliyordum, Ömer'in gittiği okula bir vakitler gidiyordum. Somerville'de oturuyordu ev arkadaşları Tufts öğrencisi ev onların okuluna yakın yazık Ömer'in okuluna uzak diye düşündüm aylık 750 dolar ve masraflar orası için normal dedim, Fitzpatrick ismini görünce aynı anda tanıdığım onlarca Fitzpatrick'i ve birçoğunun Katolik olduğunu düşündüm, Brookline Booksmith'de kitap imzaladığını hatırladım Elif Şafak'ın ve ismi geçen her yeri biliyor muyum diye yokladım tek tek.

Okumayanlar için diyelim ki Ömer doktora yapmak için Boston'a gelir ve olaylar gelişir. Bu da en sevmediğim özet biçiminden bir örnek olsun.

Söylemeden geçemeyeceğim ki kitapta lezbiyenlerle ilgili kısım da benim için bu ikinci okuyuşumda yerli yerine oturdu. İlk geldiği zamanlar bir arkadaşını sarılıp öpüp otobüse bindiren arkadaşıma otobüs şoförü dönüp "Lezbiyen misin?" diye sormuş. Arkadaşım bu soruya sebebin ne olduğunu ve nasıl olup da böyle bir şey sorabileceğini düşünüp şaşkınlıkla bakarken otobüsün kapıları kapanmış ve otobüs hareket etmiş. Bunun üzerine sürekli "Çek elini yanlış anlayacaklar" tedirginliğiyle yaşayan arkadaşlar oldu. Ben hep rahatım, sorarlarsa dönüp yanımdaki arkadaşı öpüp "Sana ne kardeşim?" diyebilirim. Bunların konumuzla ilgisi yoktu biliyorum. Kitaptan birkaç cümle okuyalım da olsun bari:


"İsimler insanların varoluş kalelerine uzanan köprülerdir. Onlar vasıtasıyla başkaları, hem dostlar hem de düşmanlar parmak uçlarında içeri girmenin bir yolunu bulurlar. Birinin adını öğrenmek varoluşunun yarısını ele geçirmektir, gerisi parçalar ve ayrıntılardan ibarettir."

"Derler ki bir ihtiyar çamaşırcı kadının ayaklarının derisi kadar katı da olsa gerçek sen gene de gerçeği söyle."

"Kendine bir kabuk örmen lazım kızım."

"Bir sandık altını da olsa sakın mavi gözlü bir kadınla evlenme."

"Sükut eden ademoğlundan kork."

"Bir erkek seni mahvetmeye yemin ettiyse merak etme, gece vur kafayı uyu ama bir kadın seni mahvetmeye yemin ettiyse sakın gözünü kırpma."

5 yorum:

kibrit kutusu dedi ki...

bana kalırsa bu elif şafak'ın en iyi romanı. ama bana kalmayabilir tabi.. ve dahi hayırlı olsun.

seyyarat dedi ki...

En iyisi bu mu Pinhan mı bilemedim ben.
Hayırlı olsun ne için?

kibrit kutusu dedi ki...

bu blog için.. bu sene itibariyle açılmış gibi geldi bana..

seyyarat dedi ki...

Ah evet yeni. Bloga doyamadım. Teşekkür ederim.

Unknown dedi ki...

"Kim gercek yabanci, bir ulkede yasayip baska bir yere ait oldugunu bilen mi, yoksa kendi ulkesinde yabanci hayati surup, ait olacak baska bir yeri de olmayan mi? "